2024. 04. 28. Valéria napja van

Hírek Vitréből

Francia cserekapcsolat keretében a 11. g és a 12. g tanulói Vitrében töltik a következő 10 napot. A részletekben egyre bővülő beszámolót olvashatnak az érdeklődők a diákok és tanáraik tollából. Fényképek a galériában.

2023.10.05., csütörtök - 1. nap

Reggel 8:30-kor találkoztunk a csapattal a repülőtéren. Minden zökkenőmentesen ment, sikeresen eljutottunk Frankfurtba, ahol 3 órát kellett várnunk az átszállásra. Bőven volt időnk felfedezni a repteret, vásárolni, játszani és esetleg tanulni. Volt aki kártyázott vagy olvasott. Újabb repülőre szállva eljutottunk Rennes-be. Itt a cserediákok szülei vártak ránk, akik hazavittek minket az otthonukba. Összeségében problémamentes utunk volt, minden a terv szerint alakult.
(Kisdi Luca & Hári Anna)

Rennesbe a szülők jöttek ki elénk, mert a francia diákoknak még órájuk volt. Viccesen próbáltak angolul beszélni, de amúgy irtóra kedvesek voltak. Én Vitrében elcsíptem pár találkozást is. Nagyon izgatottan, nagy szeretettel várták a franciák a magyarokat. A tanárok már régi ismerősként köszöntötték egymást. És egy közös vacsora mellett osztották meg a legújabb iskolai híreket.
(F.J.)

2023.10.06., péntek - 2. nap

A mai napot az iskola ebédlőjében kezdtük, ahol az igazgató köszöntött minket pár szóval, és egy kis reggelivel fogadtak minket. Megkaptuk az iskola térképét, és mindenki elment az órákra. Én két francia irodalmon voltam, és egy föci-töri órán. Az irodalom órákon meglepő volt, hogy milyen aktívan résztvettek a diákok, minden kérdés után jelentkeztek többen is válaszolni. A föci-töri órán pedig csak kahootoztunk, Bretagne-nyal kapcsolatos kérdések voltak. Az órák után ebédelni mentünk, és náluk a húson és desszerten kívül mindenből annyit lehet venni, amennyit szeretnénk (köretek, saláták..) Nekem szerencsére minden ízlett:) Ebéd után elmentünk egy idegenvezetővel (csak a magyarok) és megnéztük Vitré híres középkori épületeit. Kaptunk egy kis füzetet tele kérdésekkel az adott épületekkel kapcsolatban, és ebbe kellett beírni pár adatot róluk. Először elmentünk a Château de Vitré-hez, ami egy középkori vár közel az iskolához. Itt csak a belső udvarba mentünk be, az épületbe nem. Megnéztük még egy Étienne Ringues nevű ember hoteljét (kívülről) az 1530-as évekből, a Bridole tornyot, egy nagyon szép üvegablakokkal teli templomot, a fazekasok útját, meg körbejártunk egy bástyás várfalat. Miután ennek vége lett, visszamentünk az iskolába, és várnunk kellett a cserediákjainkra, hogy végezzenek az óráikkal. Van egy külön termünk, ahol várhatunk, és a terem mellett volt egy zene terem, amit aztán be is foglaltunk - a zenetanár engedélyével. Néhányan zenéltek, a többiek meg hallgatták őket. A cserediákom 17:40-kor végzett, de még utána is vártunk a buszra, mert ezután mindenki együtt elment bowlingozni egy nagyon menő bowlingos helyre. Itt kb. 1-2 órát voltunk, aztán rendeltünk pizzát és együtt megettük a városban, miután visszasétáltunk oda. Ezután még bent maradtunk Vitrében, és aztán mindenki máskor ment haza.
(Gromon Eszter)

Az első teljes napunk Vitrében iskolalátogatással telt. A napot egy közös reggelizéssel kezdtük, amin részt vett az iskola igazgatója és igazgató helyettese is. Utána következtek az órák. A francia irodalom órák nagyban eltérnek az otthon megszokottól. Az itt tanulók Nobel-díj beszédeket elemeznek és hasonlítanak össze, emellett olyan nagyszerű és inspiráló nők magán leveleit boncolgatják, mint Frida Kahlo. A történelem-földrajz órájuk a magyar diákok érkezése miatt kicsit átalakult és a megszokottól eltérően kahootoztunk. A tanárnő azonban többször kiemelte, hogy egy átlagos órája nem így zajlik. Az órák után kaptunk ebédet a nemrégiben felújított ebédlőben. Maga az ebédlő nagyon szép, de több magyar diák szerint is lehetne még csiszolni az ebédeltetés rendszerén, mert mindenhol nagy volt a sor. Az ebéd elnyerte a nagy átlag tetszését, de voltak persze olyanok, akiknek nem a szívük csücske a francia konyha. Legjobban a fiúknak tetszett az ebédlőben lévő szabály, miszerint a köretek korlátlanul fogyaszthatóak. Ebéd utáni levezető sétaként megnéztük a várost. Az idegenvezetőnk egy kedves francia hölgy volt, aki adott egy kis füzetet, amiben mindig volt egy-két feladat, amit az adott helyen meg kellett csinálni. Egy ilyen feladat volt például, hogy meg kellett számolni, hogy hány lépést tudunk megtenni egy várfal két őrtornya között. Miután visszaérkeztünk az iskolába, mindenki megvárta a cserediákját. Ez néhány embernek elég nagy várakozási időt jelentett, mert voltak, akik csak 17:40-kor végeztek. Addig azonban az ottmaradt magyar diákokkal elfoglaltuk magunkat, és megszálltuk az iskola zene termét, ahol lehetett dobolni, zongorázni és gitározni is. Az esti program egy közös bowlingozás volt, utána pedig közösen átsétáltunk a franciák egyik kedvenc pizzériájába.
(Joó Evelin)

2023.10.07., szombat - 3. nap

9:30-kor gyönyörű szép napsütéses reggelre ébredtem. Felöltöztem, és mire kiléptem a szobámból, már az asztalnál egy nagy adag nutellás palacsinta várt egy bögre kakaó kíséretében. Jóízűen megreggeliztem, utána a családdal kocsiba ültünk, és találkoztunk egy osztálytársammal és az őt elszállásoló családdal. Velük először piknikezni mentünk egy csodaszép rétre. Az étel a piknikhez természetesen bagett volt. Hiába volt bolti, valami mennyei íze volt. Ettünk, ittunk, nagyon jól mulattunk. Piknikezés után útnak indultunk a Mont-Saint-Michel nevű sziget felé. Itt leírhatatlan látvány fogadott minket. Én már nagyon sok szép helyen voltam, de ilyen különlegesen és szép módon összerakva még egy települést sem láttam. A sziget közepén levő magasra csúcsosodó templomot nagyon szép és otthonos kis házak veszik körül. Itt többen is összefutottunk, mert nem csak egy család választotta ezt a csodálatos szigetet a szombati programjául. Három teljes óra kellett ahhoz, hogy körbejárjuk és megnézzünk mindent, amit csak lehet. A szigeten való nézelődést egy hatalmas fagyizással zártuk. Rengeteg kép született, szóval lesz mit mutogatni a szülőknek. Utána a szállást adó családom meglepetésként elvitt engem egy csodálatosat játszani a laser adventure-be. Utána hazamentünk, megvacsoráztunk és lefeküdtünk aludni. Csodálatos napom volt, minden percét élveztem! (Schromeisz Botond) Ma (szombaton) későn kezdtünk neki a napnak az előző esti késői fekvés miatt, de utána rögtön el is indultunk, és többen is ellátogattunk kisebb csoportokban a bretagne-i hirességhez, a Mont Saint-Michelhez. (Normandiához tartozik - megj. F. Judit) Egy több órás séta és nézelődés után visszamentünk Vitrébe, és onnan egy kis pihenés után még este elmentünk, hogy találkozzunk megint közösen a cserediákokkal és barátaikkal, és ott fejeztük be a 3. napot Franciaországban. (Erdélyi Fülöp) Hétvégére mindenkinek a cserediák családja szervezett programot. Mi szombaton ellátogattunk Rennes-be, ahol leszálltunk csütörtökön. Rennes-ben több egyetem is található, nagyon sok egyetemista lakik a városban, akik vagy bejárnak, vagy bérelnek egy kisebb lakást az újonnan épített lakóparkokban. A városnak ezen részén álltunk meg, ahol átszálltunk a két éve épített önvezető-metróvonalra, ami a város egyik részén egy hídon megy keresztül, nem pedig a föld alatt, így tökéletes kilátásunk volt a városra. A Saint-Anne térnél szálltunk le, ahol láthattunk egy tradicionális körhintát, ami bretagne-i népzenét játszott. Ezután megnéztük a bretagne-i parlament palotáját, ahol még a néhai hercegség jele mellett a négy szobor az igazságot jelképezi. Ebédelni egy helyi étteremben álltunk meg, ahol volt alkalmam kipróbálni a helyi ételeket. A Vilaine-folyó mellett álló Palais du Commerce parkjában lepihentünk, ott élveztük a város hangulatát.  Rennes gyönyörű templomai mellett a város középkori kapuját is meglátogattuk, ami egy a hajdani négy közül (a többi hármat lerombolták a történelem során). A város főterén álló gyönyörű Operaházhoz is lehetőségünk volt ellátogatni. A téren egy hobbi-zenekar lépett fel, így az ő zenéjük még élvezhetőbbé tette a városlátogatást. A városnézést egy park látogatásával zártuk, ahol egy helyi fesztivál volt helyi bretagne-i játékokkal, zenékkel. A városnézés közben egzotikus látványt nyújtott a helyi középkori építészet, mivel a házak javarészt színes gerendákból és agyagból épültek. (Vígh Barnabás)

2023.10.08., vasárnap - 4. nap

Vasárnap, a hétvége utolsó napján meglátogattuk Mont-Saint-Michelt, ahol már többen szombaton voltak. A nap elején cserediákommal és szüleivel autóba ültünk, és megkezdtük utunkat. A látványosság előtt elvittek egy étterembe, ahol a helyi ételek mellett még egy kis csigával is megkínált a francia apuka a tányérjáról. Az ebéd után végigjártuk az egész helyet, ahol útközben több magyarral és cserediákjával találkoztunk. Amikor leértünk, a cserediákom szülei megleptek egy szuvenírrel is. A túra végére a hőség, és a sok séta miatt nagyon ki voltunk már fáradva, ezért otthon már csak a vacsora és egy kis beszélgetés várt ránk. (Tácsik Dávid) Szombaton  a Mont-Saint-Michelt néztem meg 3 barátommal a franciáinkkal és a családjaikkal közösen, ami nagyon szép volt, és közben találkoztunk másokkal is a csereprogramból, szóval nagyon jól elvoltunk. Este pedig elmentem a franciámmal focizni a vitréi focipályára. (Simon Szabolcs)

A vasárnapot egy hosszabb alvással kezdtük, kipihentük az előző napokat. Ezután 11-kor elindultunk a Mont st Michele-hez. Itt töltöttük az egész napot, páran az urak közül még meg is fürödtünk a sekély vízben. Nagyon sok turista volt, amiből egy idő után kissé elegünk lett, de a látványért megérte. Körbesétáltuk a kis szigetet, és benéztünk a szuvenír boltokba is. Pacek volt! (Koroknai Zsolt)

Vasárnap elmentünk megnézni Rennes városát anyukájával és egy másik cserediákkal és franciájával. Meséltek egy-két dolgot az ottani épületekről, és körbenéztünk a városban. Majd elindultunk hazafelé, viszont egy másik állomáson szálltunk le a metróról, mint ahonnan indultunk. Mondták, hogy üljünk le egy kicsit, majd elővettek Rennes sálakat és mezeket. Kiderült, hogy nem haza megyünk,  hanem megnézni élőben a Rennes-PSG meccset. A hangulat nagyon jó volt végig az elejétől kezdve, és megígértük, hogy a Ligue 1-ben nekik fogunk szurkolni mostantól. Majd hazaértünk későn és szokás szerint alig aludtunk az éjjel valamit.
(Nánai-Szűcs Péter)

2023.10.09., hétfő - 5. nap

Hétfőn reggel az iskolába mentünk, amikor még elég hideg volt, viszont a nap folyamán már nagyon meleg lett az idő. Délelőtt az iskolai órákon vettünk részt. Dupla matekon, biológián és történelem-földrajzon voltunk. A diákok és a tanárok nyitottak és segítőkészek voltak. Amikor kicsengettek a negyedik óráról is, ebédelni mentünk az iskola menzájára, ahol ismét nagyon finom étel várt minket. Délután pedig egy városi akadályversenyt szerveztek nekünk a francia cserediákok Vitrében. Kis csapatokra bontva bolyongtunk a városban, ahol a feladatokra próbáltuk keresni a megfejtéseket. Ezzel 16:00 körül végeztünk, visszamentünk az iskolába a cuccainkért, és utána az egész csoporttal beültünk egy klubba üdítőt inni és beszélgetni. Innen mindenki különböző időpontba ment haza vacsorára, amivel a család várta. Megint egy jó és eseménydús napot zártunk. (Takács Hanna és Edelényi Anna)

2023.10.10., kedd - 6. nap

Ma reggel 8:10-kor találkoztunk az állomáson és busszal mentünk el Saint-Malo-ba. Először a Grand Aquarium-ot néztük meg, ahol egy francia idegenvezető vezetett körbe. Rájákat simogattunk és kipróbáltunk egy tengeralattjárós szimulációt is. Bevittek minket a kulisszák mögé és megtudhattuk, hogyan működik egy akvárium. Ezek után az óvárosba mentünk, ahol kaptunk egy kis szabadidőt, hogy felfedezzük a várost. Sokan lementek a tengerpartra is. Nagyjából 5 körül már otthon is voltunk, megvártuk a cserediákokat, hogy végezzenek az iskolában.
(Demeter Zsófi és Lógó Petra)

2023.10.11., szerda - 7. nap

Szerdán ködös reggelre ébredtünk,majd rá nem sokkal elindultunk Carnacba. Az utunk nyugisan indult, amikor is füstbe ment a tervünk, és át kellett szállni életveszélyes körülmények között, egy másik buszra. Mindezek ellenére, bár egy kis késéssel, de  mindannyian biztonságban megérkeztünk úticélunkhoz. Ahol egy idegenvezetővel megfejthettük a menhirek sorainak régbe nyúló történetét.
Ezután lehetőségünk volt feltöltődni, mielőtt elindultunk az óceán partjához. Annak ellenére hogy a víz jéghideg volt, rengetegen bementünk és fürödtünk egy jót. Ezek után volt még időnk sétálni egyet a városban és a parton.A hazaút zökkenőmentesen telt. Hazamentünk szállásunkra, és lelkileg felkészültünk a másnapi korai kelésre.
(Bátaszéki Bettina, Barta Csenge)

2023.10.12., csütörtök - 8. nap

A mai napon Párizsba mentünk, ami szerintem az itt töltött időnk egyik fénypontja volt. A napot korábban kezdtük mint általában, 4:50-kor találkoztunk a vonatállomáson, és 5:00-kor el is indultunk busszal Párizsba. Az út egy kis szünettel együtt kb. 5 és fél óra volt, 10:30 körülre értünk oda. Először egy hajóra szálltunk fel a Szajna folyón, ami elvitt az Eiffel-toronyhoz. Tovább is hajóval mentünk, a következő állomás a Louvre volt. Mielőtt bementünk, volt egy óra szabadidőnk amit legtöbben a Louvre előtti parkban töltöttek, majd pedig két óránk volt felfedezni a múzeumot. Ez persze nem elég az egész múzeum részletes tanulmányozásához, de így is egy nagyon jó élmény volt, nagyon élveztem.  Ezután a Notre-Dame-székesegyházhoz sétáltunk át a Szajna mentén. Durva volt látni, hogy a 2019-es tűz mekkora kárt tett benne. Itt is volt egy óra szabadidőnk, sokan szuverírokat, ajándékokat vettek, de volt olyan is aki fagyizott vagy palacsintázott. Visszasétáltunk a buszhoz, és 8:30 körül elindultunk hazafelé. Bár ekkor már nagyon közeledett a program a végéhez, a napnak még nem volt teljesen vége. A busszal végigmentünk a Champs-Élysées-én is, és az Arc de Triomphe-ot is láttuk. Ezután már csak a hazafelé vezető 5 és fél óra várt ránk. 1:15-re értünk vissza Vitrébe, és a cserediákok szülei vittek minket haza a vonatállomásról a hosszú nap után. (Krasznai Nóri) Csütörtökön volt szerencsénk meglátogatni Párizst, amit már mindenki izgatottan várt. Reggel korán kellett kelnie mindenkinek, hogy odaérjünk időben. A buszút kb 5 óráig tartott, de nagyon megérte. A város nagyon szép volt, és a napi program keretein belül a legtöbb látványosságot megnézhettük. Láttuk az Eiffel-tornyot, a  Louvre-ot, a Notre-Dame-ot majd a busszal végig mentünk a Champs-Élyséesén és a diadalív körül. A múzeumot belülről is végigjártunk, ami nekem személyesen nagyon tetszett. Az egész kirándulás alatt nagyon jó volt a hangulat, sok vicces közös emléket szereztünk. Innen is köszönjük a Tanárainknak:)))) (Osztheimer Lujza)

2023.10.13., péntek - 9. nap

A nap első felében részt vettünk az órákon, aztán ebédeltünk az iskolai menzán. Kivételesen ázsiai ételeket ettünk. Aztán rengeteg szabadidőnk volt Vitrében. Egy mini koncertre is sor került az iskola énektermében, a 12-es fiúk előadásában. Nagy sikere volt!! Aztán közösen vacsoráztunk és táncoltunk az iskolában. A nap utolsó programja a búcsú party volt, ahol mindenki nagyon jól érezte magát!!
(Tímár Teo)

Az utolsó teljes napon meglátogattuk az iskolát, és részt vettünk az órákon. Én első két órában angolon voltam, ahol Piliscsabáról és az iskolánkról meséltünk a gyerekeknek, és még egy kis magyart is tanítottunk nekik, ami mindenkinek nagyon tetszett. Ezután még két tanóra várt ránk, ahogy ezeknek vége lett, mentünk is ebédelni, ami nagyon különleges volt, mert kínai kaják közül lehetett választani, az egész ebédlő fel volt díszítve lampionokkal, és még a konyhások is beöltöztek. Ebéd után volt pár óra szabadidőnk, amíg a franciák órái véget nem értek. Miután végeztek, közös vacsoránk volt az iskolában. Itt nagyon sokat beszélgettünk és táncoltunk is, nagyon jó lezárása volt az utolsó közös napunknak.
(Horváth Zsófi)

2023.10.14., szombat - 10., utolsó nap

A mai nap mindenki későn kelt fel, mivel előző este sokáig fent voltunk. Ezért a délelőtt nagy része alvással telt, majd ezután ebédeltünk a családdal, és az indulásig hátralévő időt a cserediákunkkal töltöttük. Aztán a családok kivittek minket a repülőtérre és elkezdődött a búcsúzkodás. Mindenki hosszan búcsúzott, és volt aki meg is könnyezte, hogy elmegyünk. Ezután repülőre szálltunk és elindultunk hazafelé.
(Hanzelik Péter, Kovordányi Kristóf)

Kapcsolat

Páduai Szent Antal Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola

OM azonosító: 032450

Cím: 2081 Piliscsaba Béla király útja 72.