2024. 04. 24. György napja van

Fatimába zarándokoltak tanáraink

Az egyházmegye jóvoltából és püspök atya ajándékaként több mint 130 egyházmegyei munkatárs és pedagógus között hat páduais tanár is elindult október 23-án hajnalban Frankfurton át a portugál fővárosba, Lisszabonba, hogy egy hosszú és tartalmas zarándoklaton vegyenek részt, végigjárva nemcsak a történelmi és egzotikus, hanem leginkább azokat a szent helyeket, amelyekkel Európa másik végében találkozhat a hívő, az istenkeresés útját járó zarándok.

A város szemerkélő esővel fogadott minket. Lisszabonból három csoportban, három busszal jutottunk el az Atlanti-óceánhoz, a Capo da Rocahoz. Onnan tovább utaztunk Fatimába,

ahol három napot töltöttünk.

2. nap: Egész nap a kegyhellyel ismerkedtünk és bejártuk Fatima nevezetes helyeit.

Röviden Fatimáról: 1917. május 13-án a településhez közeli Cova da Iria (Béke-völgye) nevű helyen három igen egyszerű pásztorgyermeknek, Luciának és unokatestvéreinek, Francisconak és Jacintanak jelent meg a először egy angyal, majd a Szűzanya.

Fél éven át, összesen hat alkalommal jelent meg Mária, aki mindig megtérést, imádságot, bűnbánatot  és engesztelést kért, és három titkot bízott a gyerekekre. Fatima azóta a világ egyik legnagyobb Mária-kegyhelye lett, évente milliók zarándokolnak ide.

Mi először Kondor Lajos atya szobrát keressük fel. A verbita szerzetes Fatimában szolgált, ő vezette Ferenc és Jácinta boldoggá avatásának előkészítését, valamint nagy szerepet vállalt a Magyar Keresztút és kápolna felépítésében is. Ellátogatunk a tér egyik végében álló modern Szentháromság templomhoz, melynek alapkövét  Szent Péter sírjából vették, és a világ egyik legnagyobb katolikus templomaként tartják számon. Aztán a tér túlsó végén található, régi búcsújáró Rózsafüzér Királynője bazilikához sétálunk át, ahol a három látnokot helyezték örök  nyugalomra. A bazilika előtti hatalmas téren, a jelenések pontos helyén, egy kis völgyben áll a Jelenések kápolnája, ahol a látnok gyermekek leírása alapján készült Mária kegyszobor található.

Délutánunkat a Magyar Kálvárián kezdjük, mely az emigrációban élő magyarok adományaiból épült azon az útvonalon, melyet a pásztorgyerekek nap mint nap megjártak. Ott verőfényes keresztutat járunk, Valinhos helyszínén keresztül, majd a Szent István kápolnába érkezünk. Fantasztikus, hogy ilyen erős a magyar nép jelenléte a fatimai Szűz mellett, és hogy a világ végén, több ezer kilométerre Magyarországtól a magyar szentek között, a hármas halom és a kettős kereszt alatt imádkozhatunk! Ezután a közeli Aljustrelben felkeressük a látnokok családjainak egyszerű házait, és az angyali jelenések helyszíneit.

Innen visszamentünk szentmisére, utána elmélkedés a jelenések helyszínén. Késő délután szabadprogram, majd este közös rózsafüzér és gyertyás körmenet a Jelenések kápolnájánál. Ilyenkor sok ezer gyertya lángja lobban fel, a teret pedig megtölti a világ minden tájáról ide érkező zarándokok Ave Maria éneke.

3. nap: Délelőtt a középkori Mária tisztelet és a portugál történelem három fontos helyszínét keressük fel. Napunkat Tomarban, egy templomos-rendi kolostorban, a Convento de Christoban kezdjük, ami a katedrálisban emelt belső körkápolnájáról és díszablakáról híres, majd Batalhában folytatjuk, ahol a portugál gótika remekművét, a Győzedelmes Szűz Mária domonkos apátságot, a királyok temetkezési helyét és az I. világháborús hősök tragédiáját őrző katonasírt látogatjuk meg. A Világörökség részét képező épületegyüttes gyönyörűen díszített Királyi kerengője és Befejezetlen kápolnája szintén a mánueli stílus gyöngyszeme.

Zarándoklatunk következő állomása az egyszerű középkori stílusáról nevezetes Alcobacai Szűz Mária ciszterci apátság lesz, mely Portugália legnagyobb temploma, és szintén a Világörökség része. Monumentális konyhája lenyűgöző és történelmi tekintélye ma is megszólítja a látogatókat a templomban eltemetett portugál nemesek és uralkodók szobrai között.

Napunk hátralévő részét az óceán partján töltöttük, a meredek sziklafal mellett található Nazaréban, ahol a világ legügyesebb szörfösei döntögetik hullámrekordjaikat. Megcsodáltuk az óceánpart panorámáját, és rövid szabad program után hazatértünk: este ismét közös rózsafüzér és gyertyás  körmenet a Jelenések kápolnájánál.

4. nap: Reggel Portugália fővárosába, Lisszabonba utaztunk vissza, hogy alaposabban bebarangoljuk.  Először a Felfedezők Emlékművét kerestük fel, majd a Belém tornyot, és programunk következő állomása a Szent Jeromos kolostor temploma volt.

Onnan a dombra felmászva a Szent Antal templom volt a cél, amely Páduai Szent Antal szülőházának helyén épült.

A szentmise után külön ajándék volt számunkra, páduais tanárok számára, hogy tiszteletünket tehettük 'A Szent' ereklyéje előtt, megnézhettük a szentély alatt található kis kegyhelyet, ahol a hagyomány szerint a család háza állt, és elimádkozhattuk a  Szent Antal himnuszt. Az Ő áldásával folytathattuk belvárosi sétánkat a Kereskedők terén és a hangulatos Augusta sétálóutcán keresztül a Rossio térre, ahonnan az eklektikus Sé katedrálishoz mentünk. Aznapi zarándoklatunk utolsó állomása a folyón túli városrészben magasodó, monumentális Krisztus király szobor volt, nagyszerű panorámával a Tejo folyóra és a városra.

Visszautazás Fatimába, este rózsafüzér és gyertyás körmenet a Jelenések kápolnájánál. Már teljesen otthon érezzük magunkat.

5. nap: Reggel elköszöntünk a fatimai Szűzanyától, és buszra szálltunk Észak-Portugália felé, ahol az ország vallási fővárosaként számontartott Braga városa feletti Jó Jézus Szentélye lesz első úticélunk. A templomhoz és azt körülölelő parkhoz egy impozáns barokk lépcső vezet, amely a lelki utazásunkat, a hívő megtisztulását szimbolizálja. A zarándoktemplomban bemutatott szentmise után folytattuk utunkat Európa egyik legjelentősebb  zarándokhelyére, a spanyolországi Santiago de Compostelába, ahol két éjszakát töltünk.

6. nap: A délelőttöt a hatalmas kövekből rakott Santiago de Compostelában töltöttük. A hagyomány úgy tartja, hogy Szent Jakab apostol Jézus halála után eljutott egészen Galíciáig, majd itt is lett eltemetve. Miután a 800-as években újra felfedezték az apostol sírját, a compostelai zarándoklat fontossága a középkorban vetekedett a római és a szentföldi zarándoklatokéval. Napjainkban a zarándokok védőszentje földi maradványait a látványos katedrálisban őrzik, melynek homlokzata a spanyol barokk gyöngyszeme. Az El Caminon érkezett gyalogos zarándokokkal együtt mentünk be a templomba, és megszemléltük a legendás botafumeirót, azaz füstölőt, melyet a kereszthajóban lengetnek meg – majdnem a plafonig. Szentmisét a Szent Salome templomban tartottunk. A szabadprogram után az Atlanti-óceán partjára, Finisterrebe utaztunk. A sziklás szirtfok a római időkben az ismert világ legnyugatibb pontja volt, napjainkban sok gyalogos zarándok a Santiagoba való megérkezése után pár napos gyaloglással eljön ide, hogy a „világ végén” (finis terrae) érjen véget hosszú zarándokútja.

7. nap: Visszautaztunk Portugáliába, hogy napunk nagy részét az ország második legnagyobb városában, a festői fekvésű és borkereskedelméről nevezetes Portóban töltsük. A Világörökség részét képező belvárosban felkerestük a Szent Ferenc templomot, melynek belső terét barokk aranyozás, lenyűgöző oszlopok, boltívek és szobrok ékesítik, és a azulejoval díszített Pályaudvart. Onnét a szabadprogram alatt elmentünk a Tőzsdepalota és a Lello & Irmao könyvesbolt előtt kígyózó sorok mellett, ami már magában is látványosság. Megnéztük a Torre dos Clérigost, majd a Sé katedrálist, melynek 14. századi gótikus kerengőjét gyönyörű csempék díszítik. Ott záró szentmisén vettünk részt, majd a város panorámájának  megcsodálása után betérünk a Ferreira család 1751-ban alapított pincészetébe, ahol jó hangulatban megkóstoltuk a híres portói bort.

Porto közelében csak egyet aludtunk, és a 8. napon, reggeli után elköszöntünk lelki-, busz- és idegenvezetőinktől, majd irány a repülőtér. Hazaérkeztünk Budapestre 30-án éjjel.

De a lényeg - mint a görög tragédiákban - belül történik...

A sok közös imádság, a természetessé váló napi szentmise és rózsafüzér a sűrű program közepette is meg tudta adni azt a békét, amivel Krisztus és Szent Szűz elé tudtuk vinni sokak imaszándékát, kérését és köszönetét. Ezzel a békével, Fatima lelkületével, Portugália és az óceán apró ajándékaival jöttünk haza a 'világ végéről' -  hogy az ott kapott és átélt élmények belső ajándékaiból tudjunk másoknak is ajándékozni.

Puszta Betty, Kovordányiné Káplár Rita, Módli Ágnes, Berthóty Marica

Vida Péter és Berthóty László Gergely

Kapcsolat

Páduai Szent Antal Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola

OM azonosító: 032450

Cím: 2081 Piliscsaba Béla király útja 72.